De afgelopen eeuw is de wereldbevolking enorm toegenomen tot de huidige 7.3 miljard. Bovendien is de welvaart voor veel mensen gestegen. De huidige intensieve manier van voedsel produceren is niet alleen een succesverhaal over steeds meer en beter voedsel produceren. Er zijn gevolgen voor mens, dier, producent en milieu en de afgelopen decennia zijn steeds meer problemen ontstaan, die zorgen voor een maatschappelijk debat. In de supermarkt wordt dit debat zichtbaar en proberen verschillende partijen, variërend van politieke stromingen, NGO’s, bedrijven en documentairemakers de consument te beïnvloeden.

Immers onze nalatenschap wordt bepaald door wat wij nu wel of niet eten.

Argumenten zijn niet eenduidig en soms complex om goed te begrijpen. De supermarkt wordt meer en meer de plek waar je gedrag beïnvloed wordt door wat je weet en hoe je denkt over ‘goed’ en ‘kwaad’. Het is vast herkenbaar. Je staat in de supermarkt en je vraagt je af: “Wat eten we vanavond?” Je hebt het niet gemakkelijk als consument in de supermarkt. Bij elk schap moeten keuzes gemaakt worden, en het is geen gemakkelijke afweging tussen lekker, goedkoop, gezond, milieuvriendelijk, diervriendelijk en eerlijk voor de producent. Het palet aan keurmerken kan helpen, maar zorgt ook voor verwarring.

De workshop “God in de supermarkt” verkent de keuzes die we maken, helpt argumenten te begrijpen en verbindt deze met een helder ethisch kader. De bijeenkomsten zijn actief, sociaal, informatief en gaan in een hoog tempo een serieuze maar niet te zware dialoog aan.
We gebruiken veel materiaal uit actuele documentaires en websites.

Datum: vrijdag 22 februari 2019
Tijd: 19.30 uur
Plaats: Parochiecentrum
Bijdrage: € 5 (inclusief koffie/thee)